برای «گفت‌وگو» باید جلو افراط‌‌ گرایان را گرفت



دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: حضرت امام خمینی(ره) با تأکید بر ضرورت رأی افراد با معیار«هر نفر یک رأی»، تحولی در فقه اسلامی همچنین قانونگرایی در جمهوری اسلامی ایجاد کرد.
به گزارش ایسنا، علی شکوری راد با بیان اینکه «هر نفر یک رأی در آموزه‌های اسلامی پیش از آن تعریف نشده بود»، ادامه داد: حضرت امام(ره) این امر را تعریف کردند و این موضوع را میراث فقاهتی ایشان باید خواند. ایشان به هر نفر یک رأی، مشروعیت اسلامی بخشیدند. در دنیا پذیرفته شده بود که بر پایه دموکراسی هر شخص می‌تواند یک رأی داشته باشد اما در اسلام به جای این موضوع سابقه بیعت وجود داشت بنابراین امام رأی‌گیری را که یک امر مدرن است جایگزین بیعت کردند. این موضوع را نه به صورت صوری، بلکه مبنایی برای حاکمیت درآوردند.


دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران همچنین در پاسخ به  این پرسش که «چرا در اعتراضات مردمی اخیر، عده‌ای شعارهایی به نفع حکومت پهلوی که انقلاب علیه آن صورت گرفته بود سر دادند»، اظهار کرد: کسانی  که امروز به نفع سلطنت و رژیم شاهنشاهی شعار می‌دهند تعدادشان زیاد نیست؛ اما چون این شعار و طرفداری موضوعی عجیب است، جلب توجه کرده است. به نظر من این موضوع بیشتر از سر اظهار نارضایتی از وضعیت موجود است. در حقیقت می‌خواهند وضعیت موجود را نفی کنند و از طریق این شعارها می‌خواهند نارضایتی خود را بیان کنند. من فکر نمی‌کنم که نظام سلطنت و شاهنشاهی مشروعیتی در بین مردم داشته باشد. شعار دادن به نفع پهلوی و سلطنت به معنی اثبات آنها نیست بلکه نفی وضعیت موجود است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: البته انکار نمی‌کنم که ممکن است عده‌ای واقعاً به این جریان علاقه‌مند باشند. بالاخره در میان مردم افکار عجیب و غریب هم وجود دارد. در دنیا هم همین‌طور است. مثل کسانی که با ایمان به اینکه آخرالزمان شده است خودکشی می‌کنند، خیلی غریب هستند، اما وجود دارند. در میان مردم ما هم طرفداران نظریات عجیب و غریب وجود دارند. نمی‌شود آنها را نادیده گرفت و انکار کرد. طرفداران پهلوی هم در این جامعه وجود دارد اما آنقدری نیست که بخواهد نگرانی ایجاد کند.
شعارها مهم نیست
نارضایتی مردم مهم است
شکوری راد ادامه داد: آن چیزی که در این میان باید ما را نسبت به شعارهای سر داده شده نگران کند، میزان نارضایتی مردم است. این نارضایتی‌ها واقعی است و قابل کتمان نیست. عمده این نارضایتی‌ها هم در باب این است که کشورشان خوب اداره نمی‌شود. شاید خیلی هم انگیزه برای مبارزه با بخش‌های مختلف حاکمیت نداشته باشند اما حرف اصلی‌شان این است که ای کسانی که کشور را اداره می‌کنید چرا اینقدر بد عمل می‌کنید. وی با اشاره به همدلی مردم و دولت در دوران جنگ ادامه داد:  پس از جنگ مردم کم کم احساس کردند که کشورشان بد اداره می‌شود. الان هم بخش‌هایی از مردم ناراضی هستند. آنها فضایی برای ابراز نارضایتی‌شان ندارند و در راهپیمایی‌هایی همچون راهپیمایی
22 بهمن هم شرکت نمی‌کنند. شکوری راد با بیان اینکه« جمعیت حاضر در اعتراضات زیاد نبود اما گستردگی داشت» تصریح کرد:  به نظر من باید این اعتراضات  را جدی گرفت. بعضی‌ها می‌گویند تعداد معترضان کم بوده و اهمیتی ندارد اما من می‌گویم که بستر نارضایتی عمومی وجود دارد و پتانسیل بروز و ظهور به انحای مختلف را دارد. دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: اگر می‌خواهیم در کشور اصلاحی صورت بگیرد، باید تعارضات و فاصله‌ها را کاهش دهیم. اصلاح‌طلبان درصدد این هستند تا جایی که امکان‌پذیر است جامعه رادیکالیزه نشود.
کشور تحمل انقلاب دوباره را ندارد
او با بیان اینکه «کشور تحمل اینکه مجدداً انقلابی در آن شکل بگیرد و ساختارها فرو بریزد را ندارد» افزود: حال که می گوییم انقلاب پرهزینه و پرخسارت است راه جلوگیری از آن تعامل و تفاهم میان دو جریان مقابل یکدیگر است. تعامل و تفاهم یعنی اینکه به یکدیگر بگوییم چگونه فکر کنیم و همدیگر را درک کنیم. برای اینکه این شرایط ایجاد شود باید راه گفت‌وگو را باز گذاشت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در راستای تبیین ایده گفت‌وگو میان طیف‌های مختلف سیاسی در جامعه گفت: برای ایجاد گفت‌وگو میان هر دو طیف باید جلو افراط‌ گرایان را گرفت، چرا که نمی‌گذارند گفت‌وگوها شکل بگیرد. در فضای گفت‌وگو محیط زیست برای افراطیون نامساعد و تنگ می‌شود. اگر می‌خواهیم این کشور روی خوش ببیند باید هم 24 میلیون رأی آقای روحانی و هم 17 میلیون رأی رقیبش را ببینیم. نمی‌توانیم بگوییم چون روحانی 24 میلیون رأی دارد همه کار می‌تواند بکند. حتی اگر موانعی را که بر سر راه رئیس‌جمهوری برای انجام اعمالی وجود دارد، نادیده بگیریم نمی‌توانیم بگوییم می‌تواند جریان مقابل 17 میلیونی خود را نادیده بگیرد.او با بیان اینکه «به‌رغم شیطنت افراطیون، مردم باید در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند»، گفت: سخنران مراسم 22 بهمن رئیس ‌جمهوری است که خود ما از او حمایت کرده‌ایم. حتماً کسانی که به او رأی داده‌اند باید در این راهپیمایی که منتخب آنها سخنرانش است شرکت کنند. از طرف دیگر می‌دانیم افراطیونی هستند که نمادهایی را در این راهپیمایی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود بخشی از مردم رغبتی به شرکت در این راهپیمایی نداشته باشند.
اصولگرایان جسارت اعتراض را
به جامعه تزریق کردند
شکوری راد با تأکید بر اینکه «الگوی ناآرامی‌های اخیر با الگوی اعتراضات معیشتی کاملاً مطابقت نمی‌کند» گفت: می‌گویند بستر اعتراضات معیشتی وجود داشته است اما خود حرکت‌ها، جغرافیا و آدم‌هایی که در اعتراضات شرکت کردند بر اساس نوع شعارهایی که دادند نشان داده است که این اعتراضات صرفاً معیشتی نبوده است. در اعتراضات معیشتی طرفداری از سلطنت وجود ندارد. اگر اعتراض‌ها کاملاً معیشتی بود باید این حرکت‌ها در جنوب تهران بیشتر دیده می‌شد، اما شاهد هیچ حرکت خاصی در آنجا نبودیم. باید در جاهایی که محرومیت بیشتر است اعتراضات صورت بگیرد اما این حرکات از مشهد آغاز شد و بخشی از اصولگرایان دنبال این اعتراضات بودند. جسارت اعتراض را اصولگرایان به بدنه جامعه تزریق کردند. آنها فکر می‌کردند به دولت اعتراض می‌کنند. وقتی این جسارت به جامعه تزریق شد جهت اعتراضات از دولت فراتر رفت یعنی میزان عمق نارضایتی خیلی بیشتر از آنی بود که آنها فکر می‌کردند. او با تأکید بر اینکه «نباید منکر حضور مردم در اعتراضات بود» ادامه داد: آنهایی که در صحنه بودند بخشی از مردم بودند. عده‌ای می‌خواهند بگویند همه ماجرا اغتشاش بود و اعتراضات مردمی را می‌خواهند نادیده بگیرند. اما من می‌گویم چون سر و ته ماجرای اعتراضات مشخص نبود و رهبری نداشت، تبدیل به اغتشاش شد. شکوری‌راد در ادامه با اظهار امیدواری برای اقبال جریان اصلاحات در انتخابات ریاست ‌جمهوری سال 1400 گفت: بعد از دولت اصلاحات آقای احمدی‌نژاد روی کار آمد و شرایط را خراب کرد. بعد از او آقای روحانی سر کار آمد و تا حدودی اوضاع را بهبود بخشید. اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند و او را اصولگرای معتدل می‌دیدند اما تأکید می‌کنم که امروز اصلاح‌طلبان بر سر کار نیستند. اگر شرایط در دولت آقای روحانی مساعد باشد، امیدواریم که در آینده بتوانیم دولت اصلاحات را تشکیل دهیم و آنها می‌توانند کارنامه خود را برای بار دوم شکل دهند.